Аз, стажантът - Как да се подготвим за първото интервю за работа

Все някога идва моментът, в който дългите летни ваканции и безгрижните дни след сесия остават в миналото. Започваме да мислим за първия стаж или работа, а заедно с тях и за автобиографията, мотивационното писмо и интервюто. Този момент може да се превърне в началото на успешна кариера. Стига да сме наясно как да подходим и какви стъпки да предприемем, за да покажем най-доброто от себе си още при първото кандидатстване. 

В началото бе CV-то

Преди да започнете да търсите стаж, трябва да си зададете въпроса: "С какво искам да се занимавам?" Не се притеснявайте, ако не можете да си отговорите веднага. Опитайте различни възможности още докато учите, а не чакайте да завършите образованието си, за да се захванетe с търсенето на работа. По този начин ще избистрите идеите си, ще тествате способностите си в различни области и компании и ще разберете какво ви харесва да правите и какво не.

Когато подготвяте автобиографията си за първи път, не бива да забравяте, че тя е преди всичко честно и сбито описание на основните знания и умения, които сте натрупали до момента. Тя е вашата визитна картичка, вашата персонална реклама. Затова е много важно да прецените как да я оформите така, че да ви представи във възможно най-положителна светлина.

CV е съкращение от латинския израз Curriculum Vitae, който означава "житейски път". Успешното CV обаче не е подробно изброяване на всички (лични и професионални) етапи от живота ни досега, а е филтрирано представяне само на онези постижения, които са значими за стажа, за който кандидатстваме. Неговата основна цел е да накара един напълно непознат човек да се заинтригува от нашия "житейски път", за да се запознае с нас на живо и евентуално да ни даде мечтаната работа.

Съществуват различни видове автобиографии, но коя от всичките възможности ще изберем зависи от стажантската позиция, за която кандидатстваме, и сферата на дейност на фирмата. Според Мария Масларова, старши HR специалист в консултантската компанияPricewaterhouseCoopers (PwC), няма най-удачен формат – ако позицията изисква креативност, добре е да се вложи фантазия, съветва тя. Най-лесният вариант е да свалим готов образец от интернет и да се водим по него. Понякога обаче фирмите не гледат с добро око на утвърдените формати, защото това показва липса на оригиналност, предупреждава Масларова. "За един кандидат по-показателен е не толкова форматът, колкото как е използван той", казва тя и допълва, че много лошо впечатление правят празните или разместените полета, правописните грешки и подредбата, която затруднява четеното и показва липса на внимание към детайла. Според Катерина Куртева, асистент подбор в отдел "Човешки ресурси" на "Нестле България", за позиции в държавната администрация и институции е препоръчително да се използва стандартен модел, а за частния сектор – по-скоро формат извън шаблона, който да отговаря на изискванията на компанията, посочени в кариерния й сайт. 

Още ТУК.

Източник: Capital.bg